منظور از طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا چیست؟
خیلی از ما به فکر راه انداختن وب سایت یا فروشگاه اینترنتی میافتیم. اما چرا؟ فقط برای اینکه دیگران هم به فکر آن هستند؟ چون موفقیت سایت هایی مثل دیجیکالا را دیدهایم؟ نه! از نظر ما این کافی نیست. ما باید جوابی قانعکننده برای خودمان داشته باشیم. باید دقیقتر فواید داشتن یک وب سایت را بررسی کنیم و ببینیم آیا برای کسب و کار ما هم مفید خواهد بود یا نه؟
11 + 1 دلیل آنکه شما به یک وب سایت نیاز دارید!
خیلی از ما به فکر راه انداختن وب سایت یا فروشگاه اینترنتی میافتیم. اما چرا؟ فقط برای اینکه دیگران هم به فکر آن هستند؟ چون موفقیت سایت هایی مثل دیجیکالا را دیدهایم؟ نه! از نظر ما این کافی نیست. ما باید جوابی قانعکننده برای خودمان داشته باشیم. باید دقیقتر فواید داشتن یک وب سایت را بررسی کنیم و ببینیم آیا برای کسب و کار ما هم مفید خواهد بود یا نه؟
با این نگاه بود که تصمیم گرفتیم این مقاله را بنویسیم تا فرصتی داشته باشیم که مزایا و فواید ساختن یک وبسایت را بهتر بررسی کنیم.
چرا پرسیدن سوال "چرا من سایت نیاز دارم" اهمیت دارد؟
استیو جابز با پرسیدن سوال چرا از تک تک بخشهای شرکت خود، آنها را به چالش میکشید. از حسابدار گرفته تا مهندس و برنامهنویس، در شرکت اپل با این سوال روبرو بودند. و پاسخ "چون تمام آدمهای دیگر همین کار را میکنند" برای استیو جابز کافی نبود. دقیقاً همین نگاه ریشهای بود که باعث شد اپل از سایر رقبای خودش متمایز شود. (اگر به این مسئله علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم تدتاک رهبران بزرگ با چرا شروع میکنند را در وبلاگ نوین تماشا کنید.) همین نگاه که حاضر نبود بیدلیل و فقط به خاطر بقیه، کاری را انجام دهد. به این ترتیب بود که اپل به هر چه وارد میشد، در آن موفق بود.
شما هم وقتی بدانید که فواید و مزایای داشتن یک وب سایت برای شما چیست و چه هدفی را از آن دنبال میکند، قطعاً وب سایتی موفق تر خواهید داشت. به کمک این نگاه ریشهای، از اشتباهات ما کاسته میشود و شانس موفقیت ما بیشتر خواهد بود.
چگونه باید از تصمیم خود برای ساختن وبسایت مطمئن شوید؟
قبل از هر چیز، ما باید مزایای داشتن یک وب سایت را به دقت بسنجیم، درباره هزینه های آن آگاهی پیدا کنیم و هدف نهایی خود را از ساختن وب سایت ببینیم. با بررسی تمام این موارد، تصمیمگیری در مورد ساختن وب سایت راحتتر خواهد شد و ما مسیر خود را بهتر میشناسیم.
اما شاید برخی مزایای وب سایت باشند که شما هنوز به درستی با آنها آشنایی ندارید. پس در ادامه 11 + 1 فایده یک وب سایت برای آدمها و کسب و کارهای مختلف را به شما خواهیم گفت.
11 + 1 دلیل برای راه اندازی یک سایت وجود دارد
بگذارید دیگر وقت را تلف نکنیم و شمردن را آغاز نماییم.
به خوبی معرفی شوید و اعتبار کسب کنید
داشتن وب سایت یک راه عالی برای معرفی کسب و کار شماست. طراحی یک سایت به شما این فرصت را میدهد تا خودتان را به طور کامل معرفی کنید و درباره خدمات و مزایای کارتان به مخاطبان بگویید. اغراق نیست اگر بگوییم که داشتن یک وب سایت، باعث افزایش اعتبار کسب و کار شما خواهد شد و به کمک آن، مخاطبان راحتتر به شما اعتماد خواهند کرد.
البته، حتی اگر شما یک کسب و کار هم نداشته باشید، باز این شانس برای معرفی ارزشمند است. چرا که فرصت برای مطرح شدن را برایتان به وجود خواهد آورد.
مشتریان جدید داشته باشید / کسب و کاری راه بیندازید
طبق آمار، بیش از 4/2 میلیارد آدم در سراسر جهان، هر روز از اینترنت استفاده میکنند. حدودا 90% از این افراد، تا به حال از اینترنت خرید کردهاند یا با یک شرکت از طریق اینترنت در ارتباط هستند. اما در ایران چطور؟ جالب است بدانید که بیش از 56 میلیون نفر از جمعیت ایران، یعنی + 70 درصد ایرانیها از اینترنت استفاده میکنند.
این اعداد و ارقام یک پیام مهم برای همه ما دارند: اینترنت یک فرصت استثنایی برای جذب مشتری است. بازار بزرگی که بهتر است آن را از دست ندهید. پس اگر یک کسب و کار دارید و میخواهید مشتریان بیشتری داشته باشید، یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید، ساختن یک وبسایت است. اگر هم که در حال حاضر کسب و کاری ندارید، فقط یک وبسایت برای شروع یک کسب و کار کافی است.
با داشتن یک سایت شما یک صدا دارید
با داشتن یک وب سایت، شما یک رسانه خواهید داشت. جایی که میتوانید حرف خود را بزنید و با مخاطبان خود در ارتباط باشید. داشتن وبسایت، فرصتی است برای آنکه درباره تخصص خود بنویسید و به مخاطبان آموزش دهید. میپرسید اینکار چه اهمیّتی دارد؟ مشخص است. وقتی شما مقالات آموزنده در زمینه کاری خود داشته باشید، مخاطبان راحتتر به شما اعتماد خواهند کرد و آگاهانهتر به سراغ شما میآیند.
خود شما اگر در وبلاگ ما بتوانید یک مقاله کامل و دقیق درباره هزینه طراحی سایت بخوانید، چقدر در جلب اعتماد شما تاثیر دارد؟ همین تاثیر را شما میتوانید روی مشتریان خود بگذارید.
من حتی میتوانم یک تجربه شخصی در این زمینه را با شما در میان بگذارم. یادم هست که در یکی از گروههای تلگرامی که عضو بودم، شخصی در مورد بازاریابی صنعتی (یعنی رابطه بین کسب و کارها) پرسید. اکثر جوابها، پراکنده و نامرتبط بودند. آنجا بود که من مثل یک قهرمان، مقالهای که همکارم در سایت نوین منتشر کرده بود را منتشر رو کردم. و نتیجه چه بود؟ این آقا بعد از یک ساعت به من پیام داد، کلی تشکر کرد و اظهار خوشحالی کرد که با سایت ما آشنا شده است.
البته، تولید مطلب در سایت، یک مزیت بسیار بزرگ دیگر هم برای شما خواهد داشت. اینکه گوگل کم کم شما را به عنوان یک منبع معتبر خواهد شناخت و وقتی افراد در زمینه کاری شما جستجو میکنند، آنها را به سمت سایت شما میفرستد.
وب سایت یک راه ارزان برای دیده شدن است
راه اندازی یک مغازه برای شما بسیار هزینهبر خواهد بود. مساله فقط اجاره یک مکان با هزینههای میلیونی ماهیانه نیست، بلکه باید به دکور مغازه و تجهیزات فکر کنید. بعد از آن هم مساله تبلیغات پیش میآید. تبلیغاتی که برای شما بسیار پر هزینه خواهد بود. راهاندازی یک مجله چاپی چطور؟ به نظرتان چقدر هزینه دارد.
اما در مورد وبسایت این موضوع صادق نیست. چرا که شما میتوانید با هزینهای به مراتب کمتر، سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را به طور کامل راه بیندازید. برای جذب مخاطب هم لزومی ندارد که حتماً به سراغ تبلیغات پر خرج بروید. کافی است مطالب مفیدی در سایت خود قرار دهید تا بتوانید کاربرانی را از طریق گوگل به سایت خود جذب کنید. به علاوه، میتوانید در سایت های مختلف اینترنتی، خودتان را رایگان معرفی نمایید.
البته، این بدان معنی نیست که لزوماً یک سایت کم خرج دارد. فقط بحث بر سر این است که هزینههای نگهداری یک سایت به مراتبط کمتر از یک مغازه (یا راهاندازی یک مجله کاغذی) است. اما نقش هر دو را بسیار بهتر بازی میکند و در واقع، کم کم جای آنها را میگیرد.
به علاوه، تجربه نشان داده است که اکثر آدمها به تراکتها نگاهی سطحی و سرسری میاندازند و در نهایت آنرا در بهترین حالت به نزدیکترین سطل زباله خواهند انداخت. (به پیاده روهای خیابانها نگاه کنید). بنابرین اگر مشتری شما بخواهد یکبار دیگر چیزی را بررسی کند به این تراکت دسترسی نخواهد داشت و اگر نتواند شما را راحت پیدا کند به راحتی یک گزینۀ دیگر را انتخاب خواهد کرد. اما با داشتن یک سایت شما یک آرشیو کامل از تمام خدمات و محصولات دارید که مشتریان شما به راحتی و با صرف کمتر از یک دقیقه وقت میتواند به هرچیزی که میخواهد دست پیدا کند.
داشتن سایت باعث میشود شما بخشی از تبلیغاتتان را به دست مشتریان خود بسپارید. اگر مشتریان شما از خدمات شما راضی باشند به راحتی میتوانند وبسایت شما را برای معرفی به سایر دوستانشان برای آنها بفرستند و حالا تمام خدمات شما به صورت شفاف در سایتتان موجود است. همین شفاف بودن بهترین تبلیغ برای شماست.
به صورت 24 ساعته در دسترس باشید
یکی از مهمترین و پرهزینهترین مسائل یک کسب و کار، پشتیبانی است. قطعاً می دانید که در دنیای پر رقابت امروز، اگر به مشتریان خود پشتیبانی مناسب ارائه ندهید، به سرعت از دایره رقابت حذف خواهید شد.
داشتن یک سایت به شما این امکان را می دهد که بتوانید به صورت شبانهروزی، پیامهای مخاطبان خود را دریافت کنید و حتی پاسخ خود را نیز به صورت آنلاین برای آنها ارسال کنید. این یک فرصت عالی برای کاهش هزینههای پشتیبانی است.
در همین سایت ساز پرتال ما، شما امکان این را دارید که به کاربران اجازه ارسال تیکت دهید. این یعنی آنها میتوانند در سایت شما ثبت نام کنند، پیامهای خود را بفرستند و در سایت، از شما پاسخ دریافت کنند. عالی نیست؟
روابط جدیدی برای خود ایجاد خواهید کرد
داشتن سایت یک فرصت عالی برای گسترش ارتباطات شماست. وقتی شما یک سایت دارید، بدون شک همکاران شما این سایت را پیدا خواهند کرد و شانس ایجاد روابط تجاری جدید وجود خواهد داشت. البته اگر هم شما یک کسب و کار ندارید، باز هم باید فرصت ایجاد روابط جدید را غنیمت بشمارید.
روشهای تبلیغات خود را گسترش دهید
با داشتن یک وبسایت، شما به روشهای تبلیغاتی بیشتری و بهتری دسترسی خواهید داشت که مهمترین آنها تبلیغات در گوگل است. تبلیغ در گوگل را میتوان هدفمندترین نوع تبلیغ دانست. چرا که تبلیغ شما فقط زمانی نمایش داده میشود که کاربران دقیقاً کلمات مرتبط با شما را جستجو کردهاند.
برای مثال فرض کنیم که شما یک فروشگاه اینترنتی برای زیورآلات دارید. با تبلیغ گوگل میتوانید کاری کنید که هر زمان کسی "خرید انگشتر" را جستجو کرد، مستقیماً به صفحه انگشترهای شما هدایت شود. حالا به نظر شما چقدر احتمال دارد چنین شخصی از شما خرید انجام دهد؟ قطعاً بسیار بسیار بیشتر از هر روش تبلیغاتی دیگر.
علاوه بر تبلیغات گوگل، دست شما برای سایر تبلیغات اینترنتی نیز بازتر خواهد بود. برای مثال این فرصت را دارید که هنگام تبلیغات در اینستاگرام یا تبلیغات در تلگرام، کاربران را به سمت سایت خود بفرستید. میتوانید در سایت خود، اقدام به جمعآوری شماره موبایل یا ایمیل کاربران کنید و مدام با آنها در ارتباط باشید. و ...
ایمیل اختصاصی خود را خواهید داشت
زمانی که شما برای خودتان یک سایت با دامنهای مثل www.novin.com داشته باشد، بعد میتوانید آدرسهای ایمیلی مثل email@novin.com هم برای خود ثبت کنید. داشتن چنین ایمیلی برای اعضای تیم شما، میتواند به معنای اعتبار بیشتر باشد.. پس بهتر است این فرصت را به هیچوجه از دست ندهید.
امکان ارزیابی دقیق مخاطبان وجود دارد
یک مزیت بسیار بزرگ داشتن یک وب سایت، امکان تحلیل و ارزیابی دقیق است. البته منظور ما فقط گرفتن نظرات و پیشنهادات مشتریان نیست. بلکه نکته جذابتر، امکان تحلیل با استفاده از ابزارهای دیجیتال است.
بگذارید موضوع را برای شما بازتر کنم: در اینترنت، امکان اندازهگیری همهچیز به صورت دقیق هست. مثلاً در همین سایت ساز پرتال، شما میفهمید که بازدیدکنندههای شما از کجا هستند، کدام صفحات شما را بیشتر دیدهاند، با چه دستگاهی بیشتر به سراغ شما آمدهاند و ....
البته موضوع وقتی جذابتر میشود که از یک ابزار حرفهای برای تحلیل سایت (مثلاً گوگل آنالیتیکس که کاملاً هم رایگان است) استفاده کنید. به این ترتیب شما دقیقاً میفهمید که کاربران از چه طریق وارد سایت شما میشوند، چقدر در آن باقی میمانند، چه مسیری را در سایت شما طی میکنند و چگونه خرید خود را (برای فروشگاههای اینترنتی) انجام میدهند.
درختهای این جهان را نجات دهید
تمام شرکتها، ادارات، فروشگاهها و کسب و کارها روزانه حجم زیادی از کاغذ را هدر میدهند. چرا که بروشورهای زیادی هست که باید متناسب با کار خود طراحی و چاپ کنند و به دست مشتریان خود برسانند. انواع اقسام بروشورهای آموزشی، تبلیغاتی، مناسبتی و .... داشتن یک وبسایت، راهی است برای نجات درختهایی که به کاغذهای بروشور تبدیل و در نهایت روانۀ سطل زباله میشوند.
فقط کافی است تصور کنید که شما چه حجم از زمان و هزینۀ خود و جهان را صرف این بروشورها میکنید. بروشورهایی که در نهایت ماندگار نیستند. کمی از فضای کار خود فاصله بگیرید و به آن انبوه جنگلهای سرسبزی فکر کنید که با برگههای شما حالا ویرانهاند.
اگر هم نمیخواهید به درختان فکر کنید، به هزینه و انرژی خودتان فکر کنید که حالا بعد از تمام شدن چاپ بروشورها باید به فکر توزیع و پخش آن بیافتید. با داشتن یک وبسایت به راحتی تمام این هزینهها را میتوانید دور بزنید. مشتریان بالقوۀ شما میتوانند به طور آنلاین از تمام محصولات و خدمات شما آگاه شوند و در سایت شما در مورد آنها بخواند.
دلیل آخر را شما به ما بگویید
ما تمام فواید و مزایای داشتن یک وبسایت که به ذهنمان میرسید را با شما در میان گذاشتیم. اما مطمئن هستیم که باز هم میتوان در این موضوع عمیقتر شد و حرفهای بیشتری درباره وبسایت زد. پس میخواهیم از شما برای کامل کردن این مقاله کمک بگیریم و ببینیم از نظر شما، فایده و سود یک وبسایت در چیست.
کافی است دلیل خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
اکنون باید چه کاری کنم؟
همانطور که دیدید، داشتن یک وب سایت میتواند سود بسیار زیادی برای شما داشته باشد. ساختن وب سایت راهی کم هزینه برای دیده شدن و افزایش درآمد است. داشتن یک وب سایت راهی برای ارتباط مستمر با ایرانیها (و مشتریان شماست). داشتن یک وب سایت، می تواند تاثیر بسیار زیادی برای شما داشته باشد.
اما اگر هنوز هم مطمئن نیستید، پیشنهاد میکنم به سراغ مقاله دیگری از ما بروید. مقالهای که به کمک آن میفهمید که چگونه باید از سود آور بودن وب سایت خود مطمئن شوید؟ و اگر تصمیم شما قطعی است، بد نیست به سراغ دو مقاله پیش نیازهای یک وب سایت و همینطور ویژگی های یک وب سایت خود بروید تا مطمئن باشید که وب سایتی عالی راه اندازی میکنید.
اگر هم که برای راه اندازی وب سایت خود عجله دارید، پس بهتر است به سراغ صفحه بسته ها و هزینه های طراحی سایت با پرتال بروید و همین حالا، وب سایت خود را بسازید.